Logo15

Joogalajit

Jooga on sanskritin kieltä ja tarkoittaa ”kehon ja sielun yhdistymistä”. Se on kotoisin Intiasta ja sitä on opetettu suullisen perinteen mukaisesti jo 7000 vuotta sitten. Patanjali niminen joogi keräsi joogaopin kirjalliseen muotoon 2300 vuotta sitten ns. sutriksi. Kaikki joogasuuntaukset ovat saaneet alkunsa näistä. Opettajat ovat levittäneet eteenpäin joogaa oppilailleen vanhoista ajoista aina näihin päiviin asti. Se on elävä perinne, joka kehittyy koko ajan, on kaikkien käytettävissä ja suunnitellaan ihmisen tarpeiden mukaisesti. Joogan ikivanhat menetelmät antavat meille mitä parhaat mahdollisuudet tulla kuntoon niin ruumiillisesti kuin henkisesti. Meidän aikanamme on joogasta tullut suosittu vastapaino hektisille elämäntavoillemme.


Jooga opettaa sinulle keskittymistä. Löydät keskiakselisi, lihaskuntosi kohenee ja sisäelimesi vahvistuvat.  Se opettaa myös oikean hengitystekniikan. Joogan intensiiviset venytykset ja sujuvat liikkeet hengityksen rytmissä vapauttavat energiaa, lisäävät liikkuvuutta ja parantavat kuntoa.

Vaikka joogaa harjoitetaan tehden ruumiillisia harjoituksia, eroaa se voimistelusta hengityksen (pranayama) rytmin seuraamisen vuoksi. Hengitys on kaiken ydin, niin harjoituksen kuin liikkumattoman asennon (asanan). Jooga ei ole uskonto. Paremminkin elämänasenne.

Mikä jooga sopii minulle?

Wasa YogaCenterissä (WYC) voit valita usean eri joogalajin väliltä, joilla on yhteistä hengitys, tasapaino ja keskittyminen. Ne vaativat kuitenkin eriasteista voimanponnistusta joogaajalta.

 

JOOGATYYLIEN VAATIMUSTASO

1. MediYoga senioreille (lempein)
2. MediYoga naisille 
3. Hatha
4. Yin
5. Integral
6. Astanga ohjattu
7. Vinyasa Flow
8. Astanga, mysore (haastavin)

 
Astanga: Fyysisesti vaativin näistä joogamuodoista; dynaaminen haaste, joka antaa voimaa ja notkeutta. Aloitus aloittelijatunneilta, josta seuraavien tasojen kautta  vähitellen voi ruveta tekemään omaa harjoitusta omaan tahtiin.

Yin: Lempeä ja nautinnollinen joogatunti, joka sopii kaikille. Tunnilla tehdään rentouttavia venytyksiä. Saavutat mielen ja kehon tasapainon, kun lihakset, sidekudokset ja mieli venyy.

Hatha: Rauhallista, sekä venyttävää että voimistavaa joogaa välirentoutuksilla. Sopii kaikille, niin nuorille kuin senioreille. Hathassa keho virkistyy ja mieli hiljenee, aina sen hetkisen tarpeen mukaan. Hathajooga yhdistää hengityksen ja kehon rytmin.

Integral Yoga Hatha®:On Hatha-joogaa, jossa joka tunnilla huomioidaan selän hyvinvointi. Selkärankaa taivutetaan taakse- ja eteenpäin, tehdään kiertoliikkeitä ja ylösalaisia asanoita joogaajan omasta lähtökohdasta käsin. Lisäksi tunnilla ohjataan rentoutus- sekä hengitysharjoituksia, jotka puhdistavat kehoa sekä auttavat keskittymään. Opettajana Tarja Prema Storgård.

Mediyoga senioreille: Mediyoga parantaa verenkiertoa ja saa lihakset rentoutumaan. Sen avulla vaikutetaan myös sisäelimiin. Siksi mediyoga on myös tehokas tapa vaikuttaa unen laatuun ja nukahtamiseen, eli nukahdat helpommin ja heräät pirteämpänä aamulla. Yölliset heräämiset vähentyvät ja nukahdat myös nopeammin uudelleen heräämisen jälkeen. Kun opit tekemään harjoitukset oikein, opit myös rentoutumaan automaattisesti  koska tahansa. Teemme yksinkertaisia fyysisiä harjoituksia tuolilla istuen tai lattialla pehmeällä matolla. Harjoituksissa opetellaan syvää ja rauhallista hengitystä, joka lisää keuhkojen kapasiteettia, alentaa verenpainetta ja vahvistaa vastustuskykyä. Mediyoga on helppoa yogaa, joka sopii kaikille ihmisille iästä tai kunnosta riippumatta. Joskus on niin, että muuttamalla asioita yksi kerrallaan omassa elämässä mieli ja kehon toiminta tasapainottuu ja kehon toiminta palautuu normaaliksi.  Kokeile Mediyogaa ja saat uuden otteen omaan arkeesi!

Mediyoga naisille: Tasapainoa hormoni toiminnalle - suositellaan kaiken ikäisille terveille naisille. Liikesarjat kohdistuvat hormonia tuottaviin rauhasiin, munasarjoihin, lisämunuaisiin, kilpirauhaseen ja aivolisäkkeeseen. Auttaa myös stressioireisiin ja unettomuuteen. Mediyogan juuret ovat kundaliini joogasta. Ei sovi raskaana oleville tai rintasyövän sairastaneille naisille.

Vinyasa Flow: Voimakas, luova ja energinen joogamuoto, jonka aikana on eritasoisiahaasteista, joiden myötä tunti sopii monentasoisille joogaajille. Vinyasa tarkoittaa hengityksen ja liikkeen yhdistämistä: liikumme tietoisessa Flow-tilassa oman hengityksemme tahtiin. Tavoitteena on pitää hauskaa ja samanaikaisesti saavuttaa vahva keho, hiljainen mieli ja avoin sydän.

Vinyasa means breath syncronised movement, it is an empowering, creative and energetic yogastyle with challenges on many levels. While moving in a counsious flow we aim to create a strong body, a calm mind and an open heart!

Aamujooga: Kevyempi Hatha-jooga harjoitus, joka aloittaa päiväsi lempeästi. Harjoitus auttaa sinua voimaan hyvin, säilyttämään ja lisäämään liikkuvuuttasi ja keskittymiskykyäsi. Harjoitus sisältää lempeät Hatha-aurinkotervehdykset ja monipuoliset joogaliikkeet. Syvä joogahengitys tulee tutuksi. Tunti päättyy rentoutukseen.

Lapsijooga 4v.->: Tutustumme omaan kehoon, joogaliikkeisiin ja rentoutumiseen tarinoiden ja leikin avulla. Jooga tekee hyvää kaiken ikäisille: keho tulee tutuksi, liikkuvuus lisääntyy ja mieli rauhoittuu. Tunnilla rohkaistaan liikkumaan ilman kilpailua. Tervetuloa joogaamaan juuri sellaisena kuin olet!

Äiti-Vauva (3kk-1vuotta): Harjoitus, jossa alussa ja välillä joogaamme vauvan kanssa ja osan aikaa äiti tekee joogaharjoitusta vauvan levätessä /seuratessa vieressä.